Ziemia Żywiecka 2024-04-26

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Rozpoczęło się drążenie tuneli na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka

2020-11-13 16:38:22 GDDKiA 1775


Wczoraj w godzinach popołudniowych rozpoczęliśmy newralgiczną i najtrudniejszą część realizacji tej inwestycji - drążenie tuneli - informuje GDDKiA Katowice

GDDKiA

- Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. frontu robót, w najlepsze trwa następny etap realizacji tzw. obejścia Węgierskiej Górki - roboty budowlane. Wczoraj w godzinach popołudniowych rozpoczęliśmy newralgiczną i najtrudniejszą część realizacji tej inwestycji - drążenie tuneli - informuje GDDKiA Katowice

Budowane cztery tunele drogowe (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2) stanowią część drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec - Zwardoń pomiędzy węzłem Przybędza i węzłem Milówka. Pod względem administracyjnym znajdują się one w obrębie gminy Węgierska Górka na terenie powiatu żywieckiego, w południowej części województwa śląskiego.

Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń.

Tunel TD-1

Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Tunel TD-1 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 41 do 42 metrów. Tunel posiadał będzie pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Upad tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym.

Tunel TD-2
Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Tunel TD-2 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,0 m (szerokość) x 9,5 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od ok. 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Jak będziemy wykonywać tunel?

Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu. Odkształcenia górotworu dopuszcza się w pewnych granicach czasowych. Wykorzystane zostaną one do wykonania obudowy ostatecznej. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Wykonanie obudowy wstępnej planowane jest na warstwy: górna - kalota, środkowa - sztrosa, dolna - spąg. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.

Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.

Co jeszcze się dziej na budowie?

Wykonano 47 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Kontynuowano wzmocnienie podłoża z wykorzystaniem gwoździ gruntowych. Rozpoczęto również wykonywanie drenów wgłębnych, montaż kotew linowych i pali VDW („Vor Der Wand” – przed ścianą). W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m3 wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Rozpoczęto zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej. Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m3. Rozpoczęto również torkretowanie portalu południowego tunelu prowadzącego przez masyw Białożyński Groń oraz portalu północnego tunelu prowadzącego przez masyw Barania Góra. Zakończono już przebudowę wodociągu w rejonie węzła Milówka oraz kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Kasztanowej, a także przebudowę sieci wysokiego napięcia na linii relacji Węgierska Górka-Zabłocie. Kontynuowane jest przebudowa sieci elektroenergetycznej.

 

s1

Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: zywiec.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Odnaleziono rower
    2024-04-25

    Odnaleziono rower

    Właściciela zguby wraz z dokumentami potwierdzającymi fakt jego posiadania prosimy, aby zg...

    Z Żywca do Zakopanego. Na trasy wraca Ornak
    2024-04-24

    Z Żywca do Zakopanego. Na trasy wraca Ornak

    Z Żywca do Zakopanego. Na trasy wraca Ornak

    Wczoraj na drogach Żywca i powiatu doszło do siedmiu kolizji drogowych
    2024-04-24

    Wczoraj na drogach Żywca i powiatu doszło do siedmiu kolizji drogowych

    Po kilku dniach prawie letniej pogody, nastąpiła zmiana warunków atmosferycznych. Opady de...

      Popularne Artykuły


      Plany stają się rzeczywistością. Kolej nabiera tempa
      2024-04-19

      Plany stają się rzeczywistością. Kolej nabiera tempa

      Po modernizacji linii pociągi będą kursować regularnie codziennie w kierunkach Krakowa, Ka...

      Izabela Boczarska nowym szefem żywieckiej policji
      2024-04-19

      Izabela Boczarska nowym szefem żywieckiej policji

      Dzisiaj, kadra kierownicza oraz pracownicy cywilni żywieckiej komendy policji, uczestniczy...

      Sylwester w Milówce. Będzie się działo!
      2024-04-19

      Sylwester w Milówce. Będzie się działo!

      Robert Piętka, Wójt Gminy Milówka: Sylwester w Milówce. Będzie się działo!

      Żywiec Super-Nowa

      ul. Młyńska 69, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : zywiec@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO